Pivo je nápoj, který patří do naší kultury. Ovšem v poslední době se nám naše pivní kultura mění. Zákazník konzumuje méně piva, vybírá si nové věci a více konzumuje doma, než v restauraci, viz graf.
Je jasné, že tento trend bude dále pokračovat. Můžeme to vidět také na počtu gastro provozoven, který je dnes cca 29.000, ale v roce 2007, což bylo před tzv. krizí, byl stav cca 32.000 provozoven. Na jednu stranu je tento trend špatný, na druhou stranu se trh pročistí a zůstanou jenom ti, kteří svoje služby poskytují kvalitně a mají loajální složení hostů.
Nejčastějším důvodem návštěvy hospod a restaurací, a to zejména v pátek a v sobotu, je posezení s přáteli, přičemž téměř 60 % si objednává pivo. Třetina si potom u této příležitosti dá jídlo, nealko nápoj nebo kávu.
Můžeme říci, že po módní vlně ochucených „ovocných“ piv, která již pomalu ustupuje, přechází zákazník spíše ke speciálům, vybírá si podniky, kde mají více druhů piva na čepu nebo kde mají minipivovar, viz opět grafy ke stažení, které jasně ukazují, kam směřují trendy zákazníků.
Využijte módní vlny a zpestřete nabídku své provozovny o různé druhy piv. Můžete vytvořit např. tématický týden, kdy budete nabízet různé druhy piv. Jenom pro představu, v ČR je 6 velkých pivovarských společností, 29 samotných pivovarů a pro zajímavost, minipivovary vyprodukovali odhadem 160 tis. Hl piva a předpokládá se, že v roce 2014 to bude 200 tis. Hl piva. Čepované pivo je pro provozovatele velice důležité, jedná se totiž o nápoje z nejlepší marží (po kávě) a proto je potřeba mu věnovat náležitou pozornost.
Grafy ke stažení: