Jedním z dalších faktorů úspěšné a provozuschopné restaurace je zvolení cíle marketingové strategie. Cílem můžeme označit hosty, které chceme získat a kteří by byli potencionálními klienti vzhledem k dané lokalitě. Demografické informace o vašem konkrétním místě podnikaní si můžete zjistit cestou internetu. Poslední sčítání lidu proběhlo v ČR v roce 2011 bližší informace www.scitani.cz. Zde můžete získat i podrobné informace od věku obyvatel, po množství ekonomicky aktivních lidí v daném městě. Pro menší oblasti jsou zpravidla informace k získání na daných stránkách obecního úřadu.
Při analýze demografických informací o svém okolí věnujte zvláštní pozornost následujícím faktorům:
• Věk
• Úroveň příjmů
• Typu vzdělání a zaměstnání
• Rodinný stav
• Velikost domácnosti
• Bydlení a ceny pronájmu
• Místní firmy
Analýza těchto faktorů vám sdělí hodně o zvycích a stravovacím návycích lidí, kteří žijí v dané oblasti. Například mladí dospělí se středním a výším příjmem se budou více stravovat v restauracích než ti, kteří jsou ženatí s dětmi.
Jedním z hlavních účelů demografie je vytvořit představu o dané oblasti – chování, hodnoty, názory, kulturní zvyklosti, zájmy a životní styl demografické skupiny. Nejlépe je provést průzkum trhu. Zjistíte informace o nákupních zvycích lidí v dané oblasti vašeho podnikání. Tyto informace se dají získat terénním výzkumem okolí vašeho podnikání – konkurenční restaurace, kavárny a kluby. Pokuste se vmísit do vaší cílové skupiny, na kterou chcete zaměřit. Můžete se například více naučit o produktech, které zákazník poptává jen tím, že sledujete a spolupracujete s cílovou skupinou.
Některé obecné statistické informace o stravování:
– Věk 18 do 24 let – stravují a pijí alkohol více mimo domov než u jiných věkových skupin.
– Generace Y – narozeni 1978 – mají tendenci jíst častěji v rychlých občerstveních a pizzeriích.
– Generace X – narozeni v letech 1965 a 1977 – upřednostňují rychlé občerstvení nebo ležérní zařízení s komfortem a dobrou přidanou hodnotou.
– Menší domácnosti – se stravují častěji venku než větší domácnosti.
– Rodič, jehož děti vyrostly a odešli z domova – jsou ochotní více jíst a utrácet venku. Obvykle utratí o 65% více za večeři, než páry, které žijí s dětmi. Obecně se více zajímají o kvalitu potravin a elegantní atmosféru.
– Lidé s větším příjmem mají tendenci jíst častěji v restauracích.
– Lidé, kteří pracují delší pracovní dobu se stravují více v restauracích, než lidé, kteří mají dostatek volného času vařit vlastní jídlo doma.
– Pracující žena upřednostňují jíst více venku než ženy v domácnosti.
– Starší lidé se méně často stravují venku. To se ovšem bude pomalu měnit, protože nastupující generace starších lidí se naučila stravovat mimo domov častěji.
– Senioři mají tendenci jíst brzo a pomalu, a hledají dobrou hodnotu s malými porcemi.
– Bohatí a zcestovalí spotřebitelé budou s větší pravděpodobností více vyhledávat etnickou nebo exotickou kuchyni, když jedí venku.
Marketingová strategie
Zvolení správné cílové skupiny vyžaduje potřebu správného myšlení, ochotu učit se a objevovat.
I když vaše koncepce a umístění restaurace může být již dána a je obtížné ji změnit, naučit se více o chování vašeho cílového zákazníka vám pomůže vybrat nejlepší marketingovou strategii. Chcete-li zvolit nejlepší marketingovou techniku, musíte pochopit cíl marketingu.
Když víte jaký je váš cílový trh, můžete zvolit ty nejvhodnější reklamní taktiky pro správné zákazníky.
Například:
• Lidé ve věku 18 až 24 let se stravují častěji venku. Pokud se rozhodnete zaměřit na tuto cílovou skupinu, musíte vědět, jakou hudbu poslouchají a držet krok s jejich technologií a módním stylem. To vám pomůže se u nich propagovat tím nejlepším způsobem – musíte využívat on-line propagaci – „jejich“ sociální sítě, například Facebook nebo Twitter.
• Pokud se rozhodnete zaměřit na seniory, pamatujte, že preferují malé, ekonomické jídla a raději jedí brzy. Nejlepší marketingová kampaň nabídnout poloviční porce a přidanou hodnotu k tomu. Zjistěte si místa v okolí, kde se vyskytují senioři, rozdávejte poštovní letáky s kupóny. Promluvte si se seniory, abyste se dozvěděli, co mají rádi za jídla. Obecně nemají zájem o experimentování nebo etnické jídla…
Zajímá-li vás více tato oblast cílení podnikání v pohostinství, kontaktujte nás a využijte některou z našich služeb – konzultace marketingových expertů, specialistů na digitální marketing nebo službu průzkum spokojenosti zákazníků, průzkum trhu a podnikněte kroky vedoucí k většímu obratu.
S pozdravem,
Váš tým 100PROgastro, s.r.o.