Průměrná spotřeba vína dosáhla 20 litrů na osobu. Když tuto spotřebu porovnáme z celkovým objemem spotřeby alkoholu, připadá na pivo 85 %, na víno 11 % a na lihoviny 4 %. V roce 1995 byla spotřeba vína méně než 16 litrů ročně. Je tedy vidět, že zde dochází k postupnému zvyšování objemu prodeje vína se zvyšující se oblíbeností tohoto nápoje.
Upsellingem vína je možnost zvýšit svůj zisk a je to zejména díky kvalitnímu servisu.
Toto pravidlo platí pro každou provozovnu splňující kritéria pro označení restaurace. V lepších restauracích se zpravidla setkáte přímo s odborníkem sommelierem, který má na starost vinnou nabídku a zároveň vám doporučí vhodné víno k vybranému jídlu. Pokud se však restaurace jenom nespecializuje na víno, je získání kvalitního sommmeliera trochu problém. Proto je vhodné, aby naše obsluha měla alespoň základní znalosti v párování vína s jídlem, formu prodeje a neposlední řadě nabídku vín, které nabízíte.
Efektivní kroky k upsellingu vína.
Najít správné víno ke splnění nebo předčení očekávání zákazníků. Pokud je zákazník rozhodnut jaké víno chce, nesnažte se jej silou přesvědčit o jiné volbě, pokud nejste plně přesvědčeni, že splníte jeho očekávání. Pokud ovšem zákazník váhá nebo si není jist, pamatujte, že máte nejlepší příležitost provést upselling.
Tipy pro úspěšný upselling vína:
1. Nabídka vína
Víno by mělo být nabídnuto poté, co se měl zákazník možnost několik minut podívat do nabídky jídel. Tak mají zákazníci dost času na přemýšlení o jejich výběru typu pokrmu, který je může vést k požadovaného výběru vína. I když je upselling důležitý faktor, důležitější věc je uspokojit přání zákazníka. Je dobré být připraven s nabídkou správného vína, mít zaškolený personál, které bude zákazníkovi nápomocen a nebude se nad něj povyšovat, či dokonce dávat najevo svoji převahu nad zákazníkem v těchto vědomostech. Musí mu být poradcem a oporou.
2. Zeptejte se na červené nebo bílé
Pokud zákazníci chtějí víno, často požádají obsluhu o návrh. Pokud ano, nejprve se zeptáme, jestli dává přednost červenému nebo bílému vínu. V případě, že nepreferují určitý typ vína, můžeme navrhnout druh vína dle vlastního doporučení. V případě větší společnosti, která se neshodne na barvě, můžete navrhnout rosé jako kompromis.
3. Druh vína
Zde je potřeba položit otázku, zda zákazník preferujete suché, polosuché nebo sladké víno. Pokud vám řekne, jaký typ preferuje, vždy je potřeba začít doporučením od dražších vín ke středním. Pokud se zdá, že snad váhají, doporučte nižší cenovou hladinu se zdůrazněním, že se také jedná o dobrou volbu. Vína se dále rozdělují od levnějších jakostních vín po jakostní vína s přívlastkem. Přívlastky se dále dělí na kabinetní vína, pozdní sběry, výběry z hroznů, výběr s bobulí, ledová vína, slámová vína, výběr z cibéb.
4. Víno k jídlu
Zeptejte se zákazníků, co si budou dávat za jídlo (například steak, nebo těstoviny s rajčatovou omáčkou). Pokud ještě nejsou rozhodnutí, co si objednají, ale ví, jaké víno si dají, doporučte vhodný pokrm, který by se hodil k jejich výběru.
5. Určete cenové rozpětí
Pokud se zdá, že zákazník váhá o vašem návrhu vína, může to být proto, že hledají nižší cenovou hladinu. Vždy začněte s dražšími návrhy a přesuňte se k levnějším až podle reakce zákazníka.
Obecné zásady pro párování vína:
Někteří lidé budou tvrdit, aby se dodržovali velmi přísná pravidla při párování vína s jídlem. To není jednoduše pravda. Je lepší spárovat víno se zákazníkem než spárovat s jídlem. Paleta chutí se liší člověk od člověka. Pokud zákazník dává přednost určitému typu vína. Nesnažte se mu říci, že se to nechodí k jídlu, které si vybral.
I když je upselling důležitý faktor, ve svém důsledku nám jde jenom o dvě věci – prodávat a dělat zákazníky spokojenými.
Přejeme příjemné párování,
Váš tým 100PROgastro, s.r.o.