Motivační systémy odměňování zaměstnanců obsluhy.
Pro naše zákazníky zde uvádíme různé modely odměňování:
Jelikož neexistuje úspěšný podnik, který by bez motivace navázané na odměňování dlouhodobě fungoval, využijte některý z níže popsaných mechanismů.
Níže uvedené moduly lze kombinovat dle aktuálních potřeb podniku a stavu businessu. V praxi úspěšně funguje dlouhodobě nastavit motivační modul „Tržby“ a k němu krátkodobě využívat ostatní nástroje motivace.
„Tržby“
Cíl: zvýšení tržeb obecně
Obsah programu: číšník musí prodat co nejvíc za den/směnu
Zaměstnancův benefit: dostane XY % ze základní mzdy každý měsíc při splnění cílů obratu. Nutné navrhnou exponenciální 1-2 úrovně % z platu k dosaženému cílenému obratu
Systém kontroly: denní/měsíční tržby, výkazy členů nebo systémová karta obsluhy
Požadavek: zaměstnanci znají denní obrat
„Kombinace“
Cíl: navýšení prodeje konkrétních produktů
Obsah programu: číšník musí prodat jednomu hostovi kombinaci = předkrm (nebo aperitiv), hlavní jídlo, dezert (nebo pochutina k pivu), káva (nebo drink digestiv)
Zaměstnancův benefit: např. 5 % z celkové částky účtu daného hosta při měsíční inventuře
Systém kontroly: zaměstnanec předá po směně manažerovi kopii účtu, sjetina z pokladny dle členů obsluhy nebo denní výkazy členů
Požadavek: zaměstnanci pracují na vlastní karty (systémová karta člena obsluhy)
„Vysokomaržový prodej“
Cíl: příprodej nízkonákladových jídel a nápojů (tj. prodej vícemaržových položek)
Obsah: provozovna/manažer si každý měsíc zadá položky, které chce prodávat a zaměstnanec dostane určité % z ceny položky, např.: Café latte, utopenec, drinky, …snaks
Systém kontroly: zaměstnanec předá kopie účtů s prodanou položkou, sjetina z pokladny dle členů obsluhy. Vyplácí se po měsíční inventuře (systémová karta člena obsluhy nebo denní výkazy)
„Morava“
Cíl: příprodej lahvových vín
Obsah: který stálý zaměstnance prodá za rok nejvíce lahvových vín, ten vyhraje výlet pro dva na Moravu za poznáním vína
Systém kontroly: systémová karta člena obsluhy nebo denní výkazy
Požadavek: každý větší dovozce/prodejce vín tento benefit nabízí. Potřeba domluvit jako zpětný bonus
„Novoroční prémie“
Cíl: motivace zaměstnanců pro příprodej a obrat
Obsah programu: zaměstnanci znají politiku a cíl provozovny. Mají motivaci pro větší výkony
Systém kontroly: manažer měsíčně informuje zaměstnance o profitu nebo ztrátě
Požadavek: zaměstnanci dostanou prémie, pouze pokud splní roční plán provozovny, který si zadají. Např.: cíl např. XY milionů čistého zisku za 12 měsíců. Po překročení zisku se zaměstnancům rozdělí prémie dle odpracovaných dní v roce. Doporučujeme od 10 000,- Kč nebo např. 30 % z částky, o kterou byl překročen roční plán tržeb nebo hospodářský výsledek (včetně odvodů a zák. pojištění).
„Doporučení zaměstnance“
Cíl: nábor kvalitních zaměstnanců, snížení fluktuace
Obsah: pokud zaměstnanec doporučí nového zaměstnance, který se osvědčí a vydrží v provozovně alespoň rok, dostane prémii např. 2 000,-
„Zaměstnanec čtvrtletí“
Cíl: motivace zaměstnanců k lepším výsledkům
Obsah: každé čtvrtletí vedení provozovny zvolí zaměstnance čtvrtletí za nadprůměrný výkon – obrat. Zaměstnanec dostane prémii např. 2 000,-
Systém kontroly: zaměstnanec předá kopie účtů s prodanou položkou, sjetina z pokladny dle členů obsluhy. Vyplácí se po měsíční inventuře (systémová karta člena obsluhy)
„Směna roku“
Cíl: týmová motivace zaměstnanců (směny) k lepším výsledkům
Obsah: nejlepší směna roku (nejvyšší tržby) obdrží společný víkend ve wellnes hotelu – ubytování, plná penze, …
Požadavek: průběžné zveřejňování dosažených tržeb jednotlivých směn každý měsíc (přehled a transparentnost vede k soutěživosti)
Volitelné stavebnicové komponenty
(tyto části je možno volitelně zapracovat do komplexního systému odměňování)
- „Odměna za odpracované hodiny“ – část pohyblivé složky platu je možno navázat na počet zaměstnancem odpracovaných hodin v měsíci. Tímto parametrem jsme schopni ocenit ochotu zaměstnance chodit na výpomoc mimo svůj základní rozvrh směn.
- „Vedoucí směny“ – jako velmi efektivní se ukazuje ponechat část rozdělení pohyblivé složky platu na rozhodnutí vedoucímu směny. Ten dokáže zohlednit při rozdělení další činnosti, které nejsou součástí příprodeje a jiných motivačních cílů. Např. práce na přípravě restaurace, kreativita při návrzích jak zlepšovat chod provozovny.
- „Restaurační KAIZEN“ – v restauračních provozech zatím ne moc používaný model. Funguje však v jiných odvětvích. Odměňuje zaměstnance za jejich zlepšováky, které mají smysl – jednorázová fixní odměna – např. 100,- Kč za každý smysluplný nápad. Pokud je nápad tak dobrý, že mi ušetří náklady nebo přinese výnosy navíc, tak část z ušetřených nákladů nebo získaných výnosů vyplácím zaměstnanci.
SHRNUTÍ NA ZÁVĚR:
Jako majitelé a provozovatelé restaurací mějte na paměti ještě pár důležitých věcí.
Motivace není pouze finanční – hmotná. Jsou lidé, pro které finance nehrají v životě úplně zásadní roli. Tyto zaměstnance, ale i všechny ostatní, je třeba motivovat ještě dalšími způsoby a nespoléhat pouze na peníze nebo bonusy. Co jsou tedy další motivátory? Vzpomeňte si sami na sebe – co Vás motivuje?
Je to v první řadě úspěšný výkon – všichni chceme dělat práci úspěšně.
Dále zaměstnance motivuje vyslovené uznání – pochvala. Jak často dokážete své lidi pochválit?
Dalšími zdroji motivace jsou zajímavá práce, odpovědnost a možnost postupu.
Práce v restauraci jistě zajímavá je. Mají ale Vaši lidé pocit odpovědnosti? Mají možnost při dobrých výkonech profesně stoupat?
Ještě je namístě zmínit několik faktorů, které se na pracovním výkonu podílejí negativně.
Jsou to špatné pracovní podmínky, nejistota práce, nízký status a špatná personální politika. Poslední bod je velmi důležitý – pokud se k zaměstnancům chováme jako k nevolníkům, nikdy nebudou správně motivovaní a neustále jim budeme muset opakovat banality. Musíme také počítat s chybami, které nás stojí čas, nervy a peníze.
Shrnuto a podtrženo? Vytvořte lidem pěkné pracovní prostředí, hezky se k nim chovejte, když máte za co (vždy se dá něco najít) – chvalte je! Dejte jim odpovědnost a jistotu, šikovné povyšujte. Přidejte finanční motivaci a máte akční a výkonný tým! Vaše snaha se Vám mnohonásobně vrátí!
Vypracovala společnost 100PROgastro, s.r.o.,
Domažlická 1053/15, 130 00 Praha 3, mobil 736 675 454,
http://www.100PROgastro.cz, info@100progastro.cz, facebook.com/100progastro