“Témata budou různá, jmenovatel jediný – vaše cesta k vyšší prosperitě.”
Konečně restaurační gastro web s možností gastro e-shopu! PUBmenu, to jsou webové stránky a e-shop, a to dohromady anebo jen samostatně.
Víte přesně kolik lidí navštěvuje vaše webové stránky? Divíte se, když váš host žádá například pivo určité značky, které nabízíte na vašich webovkách, a vy ho už delší dobu vůbec na čepu nevedete? Anebo se dokonce domníváte, že s koncem nejtěžších covidových restrikcí jsou přehledné a atraktivní webové stránky, aktualizované denní meníčko či e-shop zbytečné? Nebudete přece vyhazovat peníze v době, kdy se počítá každá koruna, že… Z velkého omylu se vás pokusí vyvést tvůrci PUBmenu, základního nástroje digitálního marketingu, ze společnosti 100PPROgastro, spolesností s působností a HOREKA trhu v české i slovenské republice.
Na úvod historka, která sice připomíná dobu, kdy se prodávalo výhradně přes výdejní okénka, nicméně zaznamenána byla již dávno po covid restrikcích. „Před jednou hospodou se vinula poměrně dlouhá fronta lidí čekajících na krabičky s jídlem s sebou až k baru. Proč tady stojí, proč si nezavolají předem a nevyzvednou si svůj oběd v určený čas? Odpověď servírky – jsem tu na place sama, telefony nestíhám, takže ani nemohu brát objednávky. Pak ovšem lidé musí počkat, až jim jídlo připravíme, zabalíme, naúčtujeme atd.“ – toto jsem konkrétně já osobně pozoroval a zažil. A spousty podobných situací později. Kdyby hospoda měla e-shop v rámci PUBmenu, pak se jídlo objednává i bez nutnosti volání. A host může i předem kartou zaplatit, stačí jen vyzvednout. Pokud si neobjedná i rozvoz, jakožto doplňkovou funkci pubmenu a jednu z dalších předností modulového digitálního řešení. Současnost totiž potvrzuje, že návyky a změny v chování hostů z doby, kdy fungovala pouze výdejní okénka, se v plné nahotě projevují dál i za normálního provozu gastra. Zkrátka, zhruba 30 % hostů zůstává u „krabiček“.
„Covidové“ návyky hostů fungují dál
Z čeho jsme u tvoření PUBmenu vycházeli? Především z toho, že ve vyspělejších gastronomiích je běžné, že weby restauračních podniků se netváří pouze jako zdařilý a lákavý soupis všeho, co restaurace nabízí. Lidé se totiž podle webovek orientují nejen v nabídce jídel a nápojů, ale i co se interiéru týče, vnímají profil a atmosféru hospody celkově. Drtivá většina vnitro i mezinárodních turistů navíc všude na světě funguje přes mobily a hledají ideální hospodu pro svou návštěvu nejdříve on-line. U nás je praxe i přes pokrok v poslední době nepříliš radostná. Hospody nejenže neaktualizují spolehlivě meníčka, ale nemají v pořádku často ani stálý jídelní lístek, chybí kontaktní údaje včetně telefonu, aktuální otevírací doba… I běžný lokální host tudíž nedokáže hospodu pořádně najít, neví, jak mají aktuálně otevřeno a co si u nich může dát. Nenajdu, pak logicky půjdu jinam. Tam, kde takové informace nabízejí přehledně a hlavně aktuálně.
Druhým východiskem je stav covidový, kdy hospoda nemohla fungovat jako hospoda, ale přeměnila se ve „vývařovnu“, take-away. Na to tehdy nebyla drtivá většina hospod vůbec připravená. Pro spojení se zákazníky uznávala do té doby povětšinou jen telefon, který mnohokrát nikdo nezvedal. Hospodám i malé zisky, které by jim zbyly, totálně unikaly. „Proto jsme chtěli vytvořit systém, který by za hospodské přijímal objednávky a dokázal udělat co nejjednodušším způsobem, uživatelky nejpříjemnější i pro ne zcela zdatné počítačově zdatnou obsluhu. Systémové řešení jsme uvedli do provozu a během covidu se ukázalo, nakolik je to životaschopné řešení. Některým hospodám se díky tomu zvedly prodeje jídla několikanásobně! Když do systému pronikla i obsluha, velmi snadno se stal součástí provozu celé restaurace,“ říká Michal Kuba, náš specialista na digitální gastro marketing.
Jsou hospodští nepoučitelní?
Po plném znovuotevření gastra ovšem spousta majitelů a provozovatelů prohlásila, že jim sice gastro e-shop v PUBmenu hodně pomohl, nicméně že teď se mohou vrátit ke klasice, tedy původnímu stylu práce a marně očekávají návrat nákupního chování hostů jako před covidem. S podobným přístupem však nemohou počítat ze strany hostů! Ti se během restrikcí změnili, resp. svoje spotřebitelské chování. Do krve jim přešlo, že stačí někam zavolat, spíše však online navštívit e-shop a nechat si jídlo objednat k vyzvednutí či přivézt až pod nos. Většina takto „převychovaných“ spotřebitelů chce v této praxi pokračovat dál. Nejmarkantněji je to vidět na polední nabídce. Shrnuto, poptávka po online řešení trvá a trvat bude.
Pubmenu i „jen“ jako samostatný web
PUBmenu, to není pouze o objednávání a konzumaci mimo hospodu, ale reaguje i na potřeby zákazníků pro běžný provoz. „Je to současně i jednoduchý a přesto účinný prostředek pro vytvoření moderní webové prezentace gastro provozovny na veřejnosti, co umí, jak vaří, jak ji hosté hodnotí apod. Uživatel dostává možnost si sám vytvořit webové stránky, a to velice snadno, zvládne to určitě každý. Vytvoří si prezentaci, která odpovídá moderním trendům a obsahuje vše, co obsahovat má a co hosté potřebují k orientaci. A tudíž i k výběru právě konkrétní hospody. Samozřejmostí jsou kromě stálé nabídky i prezentace denního meníčka apod. na denní, týdenní bázi nebo na základě akčních nabídek včetně využití funkce objednání, ať už přímo na place nebo e-shopem domů.
Neodhánějte lidi ke konkurenci!
Pokud hospoda nemá aktivní e-shop, určitě se to projeví na zájmu lidí, kteří si tímto způsobem navykli objednávat v době lockdownu. Pokud však nemá ani aktuální moderní webovky, pak riskuje přízeň i toho mála, co na trhu ještě zbývá a o což se postará prozíravější a pružnější konkurence. Odháníte si zákazníky, kteří by se nakrásně rádi vrátili do hospod „postaru“, ale ve vyhledávači jejich mobilu se třeba i nezobrazíte, pokud nemáte funkční webové stránky. Nenajdou vás.
Spousta hospodských má jako prvotní argument finanční náročnost na tvorbu nových webových stránek. To je na jednu stranu pravda, protože moderní, příjemně vyhlížející a funkční webovky přijdou min. na 30 tisíc korun, což je samozřejmě velký výdaj právě v tuto dobu. Pokud ovšem zvolí cestu zadání nějakému IT specialistovi nebo IT firmě. Pak bude muset kromě základní pořizovací ceny počítat dál s updatem po určité době, jinak mu stránky zestárnou. K tomu průběžné IT služby za editaci a drobné průběžné úpravy webu! A to také „něco“ stojí. PUBmenu ovšem nabízí neustálou aktualizaci, přizpůsobování se moderním trendům a jako základ moderní, svěží design odpovídající restauracím vyšší kategorie. Na rozdíl od individuálního řešení nemusíte u PUBmenu platit jakoukoli změnu a úpravu, což by jinak naskakovalo u každého dílčího požadavku. V tomto systému si každou změnu dělá uživatel sám bez nutnosti povolávat „ajťáka“ a to kdykoliv potřebuje.
Dobrou chuť s mobilem
„Dlouhodobě pozorujeme, že prvotní rozhodování lidí, kam půjdou do restaurace a jaké jídlo si dají, se skutečně odehrává na internetu! Už ne jako dříve, kdy se šlo do hospody a teprve na místě se vybíralo z jídelního lístku. Nechávali jsme se překvapit až na místě, co nám ten den připravili. Lidé si vybírají dřív, než někam vyrazí. A nevybírají jen hospodu, ale přímo konkrétní jídlo. A k tomu je nutné mít kvalitní webové stránky.“
V některých hospodách, které si stránky dělají samy, bývá náplň zmatečná, chybí informace potřebné k rozhodování. Amatérské fotky štamgastů jsou sice zajímavé pro ně samotné, vždyť kdo by se rád neviděl s pivem a s kamarády na fotce, ale pro nového hosta jsou k ničemu. Na tomto příkladu je vidět, že mnozí majitelé jsou stižení provozní slepotou a nejsou sami schopní posoudit, nakolik jsou stránky kvalitní, resp. spíše nekvalitní. Chybí jim rozlišovací schopnost a považují svou hospodu a její stránky za skvělé. Zadat je profíkovi z IT se jim zdá být drahé, navíc se pak stanou jeho rukojmím při jakékoli změně. V PUBmenu to nehrozí, tam je vše vyřešeno „v základu“, včetně transformace webových stránek do prostředí mobilních telefonů. To není úplně běžná věc, spousta webovek je krásných na počítačích, ale na mobilech vůbec nefungují.
Víte, co máte na webovkách?
Spousta hospodských je dobrá v tom, co dokonale znají. Ale nepřipustí si, že to, co znají, není nutně to, co potřebují a používají hosté. Zkrátka neumí uvažovat jako jejich hosté. Myslí si, že zvítězí porcí přes celý talíř s velkou oblohou, jak to dělali dvacet let a že vše je jen o ceně. Pak se diví, že k nim chodí málo lidí. Ale ti by k nim zašli, ale nedokážou si na mobilu jejich web dobře otevřít. Hospodský se navíc na svůj vlastní web dívá málokdy přes telefon, často z praxe ani neví, co tam má a nemá. Třeba jako v hospodě, která měla pěkně udělané stránky, ale inzerovala značku piva, kterou měli kdysi na rozjezd, ale už dva roky ji na čepu nemají. A nevěděli o tom. Stejně jako, že nefungují na mobilech. Je to pro ně problém, kterému nerozumí a snaží se před ním utéct tím, že ho neřeší. Problém ale nezmizí. Od toho je tu ale PUBmenu a jeho tým, hospodský nemusí nic rozhodovat sám. Vše se jednoduše nastavuje v administraci, včetně e-shopu. Když se rozhodnete něco přidat nebo změnit, jednoduše to ihned sám provedete.
Přizpůsobuje se podle vás
Neberte PUBmenu jako něco, co má provozovatelům znepříjemnit život, fungování byznysu v těžké době apod., ale naopak. Vznikl pro ně a tak, aby se s tímto nástrojem naučili rychle a snadno pracovat a využívat jeho přednosti. Navíc se systém neustále vylepšuje na základě zpětné vazby z hospod. Implementovali jsme věci, o kterých jsme sami nebyli přesvědčeni, zda ano, či ne. Ale trh nás naučil, že jsou potřeba. Například stálá vers. polední nabídka. Potřeba byla, aby se obě nabídky nedaly koupit najednou. Vyřešeno, jen si to uživatel musí v aplikaci zatrhnout. V ceně jsou nové a nové funkce, které přináší doba a které určitě využijete. Velmi oblíbená je funkce „plošného příprodeje“ k samostatnému položkovému příprodeji, dále přednastavené spropitné, multijazyčnost…
Zároveň náš systém „umí nakrmit“ Google profil dané provozovny kompletním nabídkou stálého jídelního i nápojového lístku a provozovna se tak skokově stává pro Google atraktivnější!
Navštivte www.pubmenu.cz a vyzkoušejte si promo verzi. Nabízíme také pomoc při prvotní zavedení systému. Kdo rád srovnává náklady, například s počáteční investicí běžného webu na klíč kolem min. 30 000 Kč při individuálním zadání tvorby, spuštění a provozu webovek, pak s PUBmenu pouze hradí vstupní poplatek za vybrané služby a poté jen měsíční pronájem od cca 300,- Kč měsíčně. Další významnou úsporou je konce úhrad faktur od „svého ajťáka“ za každou drobnost, kterou na webu provedl. Tedy, za měsíční provoz PUBmenu zaplatí hospodský méně než za jednu IT hodinu! Zdarma poskytneme on-line konzultaci a revizi digitálního marketingu s tím, co změnit a jak. Mnohdy stačí rychlý pohled odborníka zvenčí a říct, zda je PUBmenu vhodné. Rychle se dozvíte, co se dá zlepšit, co odrazuje zákazníky a co je naopak v pořádku. Že je naše řešení úspěšné potvrzuje jak dobrá zpětná vazba, tak realizované prodeje pubmenu plně uzpůsobeného pro slovenský gastro trh.
S PUBmemu vám web nikdy nezestárne! Kontaktujete nás ještě dnes na 605 262 978 či napsat, pro dotaz nebo nezávazánou konzultaci.
Tým 100PROgastro, PUBmenu.cz
PS: Pokud se vám líbí naše „Tipy a zajímavosti“ pro lepší podnikání v gastronomii, GASTRO KAIZEN díl 34. Konečně opravdový restaurační web s možností gastro e-shopu!, stačí dát na našem facebookovém profilu „To se mi líbí“ a žádná zpráva vám neunikne.