“Témata budou různá, jmenovatel jediný – Vaše cesta k vyšší prosperitě.”
Zaměstnanci obsluhy na trhu práce příliš nejsou a v blízké době ve větším počtu nebudou! Naše zkušenosti posledních let nás jednoznačně přesvědčili o tom, že kvalitní zaměstnance pro naše podniky získáme jedině tak, že si je sami vychováme. Třeba i z lidí zcela mimo obor.
Spousta z nás ale pořád tápe v tom, jak založit a nastavit vlastní fungující systém zvyšování úrovně personálu.
Odpověď vypadá na první pohled jednoduše. Nastavte si pevný systém školení a tréninků, který poskytne vašim lidem výbavu pro úspěšné fungování ve vašem podniku. Záměrně používám slovo „výbavu“, protože nemám na mysli pouze znalosti a dovednosti nutné pro výkon profese na kterou jste zaměstnance najali. Součástí musí být i motivace vašich lidí, práce na jejich emoční inteligenci, samostatnosti, odpovědnosti, loajalitě a dalších složkách jejich „výbavy“.
Už Henry Ford tvrdil, že je jedna věc horší, než trénovat vaše lidi a nechat je odejít – netrénovat a nechat si je ve firmě. Doufám tedy, že odpověď na argument, proč vychovávat lidi, když mi za chvíli odejdou, máme vyřešenýJ.

Krok 1 – Identifikujte potřeby
Určete zejména to, co je skutečně potřeba trénovat a určete, kdo z vašich lidí bude trénink absolvovat. V plánování vám pomůžou popisy pracovních pozic vašich zaměstnanců, v nich najdete seznam dovedností, které by měli vaši lidé mít. Pokud popisy pracovních pozic nemáte, vytvořte si je, alespoň základní soupis klíčových činností a kompetencí. Inspiraci najdete na našem webu 100PROgastro.cz, nebo můžeme popisy vytvořit za vás. Do úvahy vezměte nejčastější problémy, které v provozu řešíte (například výstupy z mystery shoppingu, často řešené nedostatky apod.) a promítněte je do vašich tréninků.
Krok 2 – Stanovte cíle tréninku
Stanovte stručné, ale jasné cíle, které musí vaši lidé po absolvování tréninku splnit. Cíle popisujte v kategoriích pozorovatelného chování (hlavně u obsluhy), jasných výkonnostních kritérií a reálných podmínek provozu. Vyberte nejdůležitější kroky servisního cyklu obsluhy a na ně se zaměřte. Např. vytvoření pozitivního prvního dojmu aktivním přivítáním, provádění upsellingu-příprodeje, dotaz na spokojenost s jídle a další.
Krok 3 – Vytvořte trénink
Vytvořte obsah, tj. manuály, scénáře, check-listy, videa, prezentace, prostě všechno co potřebujete k naplnění cílů, které jste si dali v kroku 2. Připravte otázky, kvízy, cvičení a testy, které vám prozradí, jestli je váš trénink efektivní. Pokud zjistíte, že efektivní není, bez milosti revidujte a měňte. Trénink zařaďte do priorit denních činností, před začátkem směny, během ní, při střídání směn.
Krok 4 – Trénujte
Předložte vytvořený obsah vašim lidem. Hlavními lektory by měli být primárně vaši manažeři nebo vy sám jako majitel. Schopnost rozvíjet zaměstnance je základní dovednost a zodpovědnost manažerů. Dobrý trenér je srozumitelný, schopný měnit přístupy, orientovaný na výsledek, zapojuje trénované do vzdělávacího procesu a podporuje je ve změně, kterou po nich požaduje.
Krok 5 – Ohodnoťte trénink
Ohodnoťte důležité výstupy vašich tréninků, neustále je vylepšujte. Kompletní hodnocení tréninku zahrnuje zpětnou vazbu od účastníků, zhodnocení co se naučili, jak se zlepšili při výkonu své práce a jak pomáhají rozvíjet váš podnik. Používejte kontrolní nástroje, například opět mystery shopping, vyhodnocovací pohovory, pozorování nebo objektivní měření založené na zvýšeném obratu vybraných položek.
Pro vyšší akceleraci vašich tréninků, pro jejich úspěšné nastartování anebo z důvodu, že není ve vašich časových a kapacitních možnostech vytvořit fungující tréninkový systém, využijte naše služby. 100PROgastro s.r.o. jsme založili právě proto, abychom pomáhali tam, kde vy nemáte dostatek kapacit. Vybavíme váš podnik potřebnými manuály, know-how, poskytneme proškolení, zkrátka uděláme vše, co bude třeba. Jsme na trhu již řadu let a zkušeností máme na rozdávání.
Nezapomeňte, že nejlepší investice je do Vašich LIDÍ, vždy se Vám vyplatí. GASTRO business je totiž o LIDECH a my jsme v jejich vzdělávání leaderem.

Využijte odborné spolupráce našich profesionálů v oboru a získejte tak jistotu, že všechny Vaše kroky povedou k poskytování těch nejlepších služeb.
Přejeme úspěšné léto všech restauracím v 2019!
100PROgastro.cz K
GASTRO KAIZEN díl 24. Připravte se na zvýšený gastro byznys – trénujte na léto!, je ve svém závěru. Těšíme příště! A kdyby cokoliv, neváhejte nás kdykoliv kontaktovat. Náš cíl je váš vyšší profit!
PS: Líbí se vám naše „Tipy a zajímavosti“ pro lepší podnikání v gastronomii? Stačí dát na facebookovém profilu „To se mi líbí“ a žádná zpráva tak vám neunikne.