“Témata budou různá, jmenovatel jediný – Vaše cesta k vyšší prosperitě.”
Jak na kávu ve vaší restauraci?
2. část
Přinášíme vám dokončení rozhovoru na stále aktuální téma kávy s Adélou Zugarovou, spolumajitelkou a zakladatelkou úspěšné české pražírny výběrové kávy Dos Mundos.
Jak ale vybrat odpovídající produkt, který bude sedět vašim zákazníkům?
Myslím, že úroveň kávy by se měla držet úrovně restaurace jako celku, vysvětlím to na třech příkladech:
- Pokud nabízíte skvělé jídlo za vyšší ceny, nabízejte i kvalitní výběrovou kávu, správně připravenou a vyškolenou rukou baristy. Nabízet můžete nápoje na základě espressa (cappuccino, latté, americano) ale také filtrovanou kávu (V60, batchbrew). Dnes již všechny lokální pražírny nabízejí školení pro odběratele a rádi pomohou se správnou přípravou, nastavením i výběrem kávy. Díky široké škále chutí výběrové kávy můžete nabízet vašim zákazníkům lahodné nápoje skvěle pasující k vašim pokrmům.
- Pokud patříte do středního proudu, nabídněte dobře připravenou kávu. Pokud je její obrat velký, mějte pravidelně proškolené lidi a manuální stroje. Pokud není tak veliký, investujte do dobrého, profesionálního, automatického kávovaru. Kávu v něm můžete nabízet jak výběrovou, tak tradičnější, „italského“ pražení. Hodně záleží na typu Vašich zákazníků i na místě Vaší restaurace, protože jsou místa, kde lidé očekávají výběrovou kávu a také místa, kde ji neočekávají vůbec. Důležité je vybavení denně čistit a o stroje se správně starat. Baristy nebo barmany a přípraváře rozhodně doporučuji poslat na školení v případě, že kávu budou připravovat na manuálních strojích.
- Pokud je vaše restaurace v nižší cenové kategorii nebo se zcela soustředíte na něco jiného z vašeho sortimentu, zvažte, jestli vůbec potřebujete espresso. Nedivila bych se, kdyby častý požadavek v tomto typu zařízení byl i třeba „turek“ nebo „velké presso“ J. V tom případě bych raději volila strojově připravovanou filtrovanou kávu – přístroj je nepoměrně levnější, mlýnek i stroj vyjdou nové dohromady do 15 000 Kč, nezaberou na baru tolik místa, jednodušeji se čistí, obsluhu zvládne každý a káva chutná dobře.
Když se rozhodnu dobrou kávu nabízet, co pro její prodej mohu udělat?
- V první řadě dejte proškolit zaměstnance. Opravdu se vám to vrátí na spokojených hostech. Dále je ideální vašim hostům říci, jakou kávu nabízíte a mít vše dobře napsané v menu. Za zmínku bezpochyby stojí, že jí máte z české soukromé pražírny, že je to čerstvá sklizeň například z Kolumbie apod. Doporučuji raději do menu napsat těchto pár vět a osekat nabídku typů káv – váš marketing to ocení. Můžete si vystačit i s espressem, cappuccinem, latte, lungem a případně filtrovanou kávou. Na 7g a 14g také zapomeňte, dnes se káva připravuje už trochu jinak. Zařaďte kávu i do obědového menu, nebude vám parazitovat na limonádě a oběd doplní o maržově zajímavou položku.
- Dále vyfoťte pěkné fotky kávy ve vaší restauraci a požádejte vaši pražírnu o fotky z farem a zařaďte to do svého pravidelného feedu na facebook a instagram, opět podpoříte váš marketing o pro hosty uvěřitelné informace.
- Kávu podle sezóny obměňujte. Pokud děláte filtrovanou, tak jí můžete měnit hodně často. Máte-li šikovné kreativní kuchaře, nechte je připravit dezert skvěle napárovaný ke kávě. V páru se vám bude prodávat skvěle.
Věděli jste že, jedna ze dvou restaurací, které u nás drží Michelinskou hvězdu nabízí pouze filtrovanou kávu? Vyberou tu, co se nejvíce hodí k aktuálnímu menu a doplní tak skvěle hostův zážitek.
Adéla Zugarová,
spolumajitelka a zakladatelka české pražírny výběrové kávy Dos Mundos.
GASTRO KAIZEN díl 23. Jak na kávu ve vaší restauraci? 2. část, je ve svém závěru.
Těšíme příště! A kdyby cokoliv, neváhejte nás kdykoliv kontaktovat. Náš cíl je váš vyšší profit!
PS: Líbí se vám naše „Tipy a zajímavosti“ pro lepší podnikání v gastronomii? Stačí dát na facebookovém profilu „To se mi líbí“ a žádná zpráva tak vám neunikne.