Užitečný občasník 100PROgastro pro majitele a manažery gastro podniků.
“Témata budou různá, jmenovatel jediný – Vaše cesta k vyšší prosperitě.”
Jak si svým manažerským stylem udržet nejkvalitnější zaměstnance?
Aneb nejčastější otázky v úvodu, které padají na našich manažerských kurzech pro majitele a provozní gastro provozů.
Jak mám zacházet s podřízenými, aby dělali, co po nich chci? Jaké manažerské metody používat, aby lidi dělali věci sami od sebe a já je nemusel/a neustále kontrolovat? Jak si vlastně udržet kvalitní lidi?
Odpovědí na ně může být přístup, který razí tzv. situační management. O manažerském „řemeslu“ tvrdí následující: Manažerská komunikace nemá být funkcí osobnosti vůdce nebo týmu, ale především funkcí situace, v které jsme se ocitli. Jinými slovy: „Potlač, manažere, svoje přirozené ego a při řešení problémů si víc všímej vzniklé situace. Ta samotná ti napoví, jak problém řešit.“ Měl bys bezpečně zvládat následující styly vedení a mezi nimi vybírat ten aktuálně vhodný:
Direktivní styl – „JÁ rozhoduji na základě SVÝCH nápadů.“
Styl vhodný v nově vytvořeném týmu, nebo pokud tým čelí nové, neznámé situaci. Pokud je lídr tou nejkvalifikovanější osobou a nepoužije direktivní styl, může to být vnímáno jako nedostatek zájmu a vedení. Pokud na druhou stranu tento styl používá příliš často, tak ze svých lidí vychovává poslušné ovce, které ovšem nedělají nic z vlastní iniciativy.
Konzultativní styl – „JÁ rozhoduji na základě NAŠICH nápadů.“
Styl vhodný pro vyhledávání informací a vznik nových nápadů. Lídr ho využívá v situacích, kdy potřebuje vzít v úvahu názory ostatních členů týmu, ale rozhodnutí spočívá na něm. Jestliže manažer nekonzultuje se svým týmem, chybí pocit důvěry a snižuje se morálka. Naopak nadměrné používání tohoto stylu, může být vnímáno jako lídrova neschopnost se rozhodnout, což samozřejmě snižuje jeho autoritu.
Konsenzuální styl – „MY rozhodujeme na základě NAŠICH nápadů.“
Nejefektivněji funguje ve zkušeném týmu, kde jeho členové mají podobnou odbornou způsobilost, jako jeho lídr. Tento styl přispívá k budování pocitu vlastního podílu zaměstnanců na rozhodování. Jeho budování je klíčové u lidí, kteří jsou základními stavebními kameny Vaší firmy. Pokud manažer tento styl nepoužívá, vede to k nižší kvalitě rozhodování a ztrátě týmového ducha.
Delegativní styl – „VY rozhodujete na základě VAŠICH nápadů.“
Tento styl může manažer aplikovat u kompetentního týmu, kterému prospívá vyšší míra samostatnosti. Touto cestou jsme schopni vnést do týmu vyšší stupeň motivace a morálky. Nedostatečné používání tohoto stylu vede k malému rozdělení odpovědnosti, přetíženosti vedoucího a následnému odchodu zkušených členů týmu, kteří jdou hledat osobní realizaci jinam, protože ve Vaší firmě nedostávají dostatek prostoru.
Žádný z popsaných stylů není „lepší“ nebo „horší.“ Dokonce i dnes poněkud zatracovaná direktiva, má své naprosto vhodné použití. Manažer by měl ovládat všechny 4 styly naprosto bezpečně a nasazovat je dle potřeby aktuální situace.
Pokud Vás základní teze situačního managementu zaujali, můžete si u nás objednat certifikované testování Vás a Vašich manažerů na tuto metodu anebo přímo manažerký kurz, kde naučíme Vás a Vaše manažery tento přístup správně aplikovat.
V příštím díle GastroKaizenu budeme v tématu pokračovat a podíváme se na to, jak zlepšit svůj vlastní úsudek při vedení lidí.
GASTRO KAIZEN díl 18. Jak si svým manažerským stylem udržet nejkvalitnější zaměstnance? je ve svém závěru a my se těšíme příště. A kdyby cokoliv, neváhejte nás kdykoliv kontaktovat. Náš cíl je Váš vyšší profit!
Za tým 100PROgastro s.r.o.
Marek Křovák
PS: Líbí se Vám naše „Tipy a zajímavosti“ pro Vaše lepší podnikání v gastronomii? V případě, že ano, stačí v patičce našeho webu „Odebírat tipy a zajímavosti“ zadat svůj e-mail a budou Vám pohodlně chodit přímo do Vaší e-mailové schránky.
Stejně tak můžete GastroKaizen odebírat přes náš facebookový profil https://www.facebook.com/100progastro/?ref=bookmarks, stačí dát stránce „To se mi líbí“.