Užitečný občasník 100PROgastro pro majitele a manažery gastro podniků.
“Témata budou různá, jmenovatel jediný – Vaše cesta k vyšší prosperitě.”
Tipy pro vyšší spropitné
Spropitné, nebo-li dýško, patří neodmyslitelně k činnosti personálu obsluhy. Slouží jako zajímavý příjem, zároveň však i jako okamžitý ukazatel spokojenosti hostů se svým obsluhujícím číšníkem či servírkou.
Dnes se budeme zabývat tím, aby bylo minimálně o trochu vyšší, a prozradíme vám, majitelům a manažerům gastro podniků, jaký návod poskytnout vašim zaměstnancům „na place“.
Všichni, co pracujete v roli obsluhy, zde jsou naše tipy a triky:
- Úsměv. Ano, to nejjednodušší, ale zároveň nejdůležitější a někdy i nejobtížnější v roli obsluhy, dát hostům váš úsměv, uvěřitelný, milý a více méně při komunikaci kontinuální. To vše spojené s očním kontaktem. K tomu se váže i obecná rada, pozitivní přístup, pozitivní chování, které z pracovníků obsluhy na hosty vyzařuje a dá jim pocit pohody, vřelosti , pohostinnosti, kterou rádi dýškem odmění. Však i nepříjemně naladěný host po chvilce zareaguje, začne úsměv „zrcadlit“, tedy opakovat a obsluha je pro obě strany snazší. A i když je to někdy těžké, nesmíte zapomenout na základní pravidlo, první a poslední kontakt s hostem, tj. první a poslední dojem, musí být vždy pozitivní, s úsměvem.
- Pozdravte hosty jako první, s úsměvem a očním kontaktem a pokud je již z předchozích návštěv znáte, oslovte je jejich jménem. Hosty to potěší, uvědomí si váš osobní přístup, ví, že pro vás nejsou jen další z mnoha. Však i vy budete rádi, když i vás osloví jmenovitě, nezapomeňte jim tedy i vaše jméno prozradit. Na základně tohoto „mikrovztahu“ pak obsluha probíhá daleko snadněji, upřímněji. Zeptejte se, jak se známí hosté mají, jaké jsou jejich přání, vaše doporučení pokrmů bude uvěřitelné a i takovýto servis bude při placení více odměněn.
- Bližší vzdálenost a neformálnější rozhovory s hosty. Toto je trochu kontroverzní téma, nicméně myšlenkou je, již známé hosty, u kterých víte, že si to můžete dovolit, pozdravte například více neformálně, „pošeptejte jim“ i vaše aktuální rozpoložení, co zajímavého se vám přihodilo, poraďte jim „tajnou specialitu šéfkuchaře jen pro tento den“, letmo se jich dotkněte apod. Toto si však může dovolit jen opravdový profesionál v komunikaci, který dokonale zvládá empatické chování. Pozor i na nedorozumění s nadřízeným, který k tomuto způsobu nemusí být vždy nakloněn. Cíl je však jediný, poskytnou hostům individuální a uvěřitelný servis pro jejich nejvyšší spokojenost, kterou opět ocení.
- Pozor při placení platební kartou, hosté „rádi zneužijí“ svoji „nevědomost“, jak a kam do terminálu svoje spropitné uvést. Zde nezbývá, než neutrálním tónem provést hosty všemi platebními kroky včetně toho, do jaké kolonky dýško zapsat.
- Držte se svého hosta až do konce. Ano, je to známá rajonizace, hosté jen neradi odměňují dýškem někoho jiného, než toho, kdo se o ně při návštěvě celou dobu dobře staral. Pozor tedy na systém jednoho pokladního pro všechny apod.
- Poděkování a dotaz ve správnou chvíli. Zeptejte se, zda byli hosté spokojení právě ve chvíli, kdy jim podáváte účet na stůl a oni vytahují své peněženky. Host se nad dotazem zamyslí, zhodnotí svůj „zážitek“ z návštěvy a vašeho výkonu péče o ně a vyjádří nahlas svoji spokojenost a…… právě platí uvedenou sumu. Poté, co vám váš servis nahlas pochválil, už asi nedá žádné nebo jen zanedbatelné dýško 🙂
Rad je jistě více a ne se vším musíte nutně souhlasit, každá má trochu jiný dopad právě ve vašem konkrétním podniku. Je nutné uzpůsobit si vše tak, aby byl praktický přínos co nejvyšší, komunikace uvěřitelná a chování obsluhy 100PROcentní. Někdy stačí i jen pohladit nebo pochválit děti vašich hostů, přinést obligátní bonbón k účtu při placení nebo jen nakreslit „smajlíka“ na účet.
A někdy? Někdy vám host dýško stejně nedá nebo jen zaokrouhlí v jednotkách korun. V tomto případě je vhodné se dotazem na spokojenost velmi nenuceně ujistit, že je opravdu vše v pořádku. Dále už nezbývá, než zůstat opravdovým profíkem s emocemi pod kontrolou a usmát se, jsme přeci v Čechách 🙂
Vše jsou nakonec jen vybrané tipy a triky, které pomůžu více podtrhnout váš skvělý servis, vaši rychlost, pohotovost, prováděné dotazy na spokojenost s jídlem, skvělé a chutné jídlo v pěkném prostředí vašeho podniku… O to jde samozřejmě nejvíce.
GASTRO KAIZEN díl 17. Tipy pro vyšší spropitné, je ve svém závěru. Přejeme vám nejenom vyšší dýška, ale hlavně samé spokojené hosty a pozitivní přístup v každé situaci.
A kdyby cokoliv, neváhejte nás kdykoliv kontaktovat. Náš cíl je Váš vyšší profit!
Za tým 100PROgastro s.r.o.
František Korál
PS: Líbí se Vám naše „Tipy a zajímavosti“ pro Vaše lepší podnikání v gastronomii? V případě, že ano, stačí v patičce našeho webu „Odebírat tipy a zajímavosti“ zadat svůj e-mail a budou Vám pohodlně chodit přímo do Vaší e-mailové schránky.
Stejně tak můžete GastroKaizen odebírat přes náš facebookový profil https://www.facebook.com/100progastro/?ref=bookmarks, stačí dát stránce „To se mi líbí“.