Užitečný občasník 100PROgastro pro majitele a manažery gastro podniků.
“Témata budou různá, jmenovatel jediný – Vaše cesta k vyšší prosperitě.”
Proč nadřízení „neslyší a nevidí“ své zaměstnance?
V dnešním díle GastroKaizenu se budeme zabývat jedním z pokládaných požadavků majitelů gastro zařízení, posílajících své podřízené pracovníky, nejčastěji personál obsluhy, na školení.
Často se jedná o věty typu: „Moji zaměstnanci mě neberou vážně, neposlouchají pozorně mé nařízení a práci vykonávají nedostatečně.“ „Nemají o práci zájem, udělat cokoliv navíc je pro ně překážkou.“ „Jsou v práci spíše pasivní, nějak to pořád není ono.“ „Moc se mnou nemluví, asi jim je lhostejné, jak se podniku vede nebo jestli jsem s nimi spokojený.“
Když na školení probíráme s dotyčnými zaměstnanci, jak hodnotí pracovní atmosféru u nich v podniku, tedy vztahy na pracovišti, mezi kolegy a nadřízeným, mezi obsluhou a kuchaři a celkovou motivaci, dělat svoji práci co nejlépe, často diskuze vyústí v upřímný výčet demotivačních faktorů. Ty jim v jejich pracovní činnosti subjektivně doslova „brání“ udělat cokoliv nad rámec jimi chápaných každodenních pracovních povinností.
Nyní přikládáme výčet uváděných demotivátorů od zaměstnanců, které když chytrý majitel začne brát vážně, dokáže motivaci a loajalitu svého týmu velmi efektivně zlepšit. To se opět projeví žádaným vyšším pracovním výkonem, snahou o větší spokojenost hostů a nárůstem prodejů, to vše spojené se snížením fluktuace zaměstnanců.
Obsluha nejčastěji zmiňuje tyto situace, zároveň uvádíme i příčiny nespokojenosti a tím plynoucí demotivaci:
– Šéf se o nás moc nezajímá, prakticky se nás nikdy nezeptá na náš názor, když připravuje nějaké změny v podniku. → Demotivace nemožností nic v podniku ovlivnit.
– My máme informace od zákazníků z první ruky, šéfa to ale nezajímá. → Nezájem nadřízeného.
– Kuchyně je nad námi nadřazená, my jsem pro šéfa pouze „ty nosítka“ jídla. → Pocit nerovnosti.
– Odvedl jsem fakt dobrou práci, bylo nás tady dokonce o dva méně, všichni hosté jsou spokojeni, ale šéf, ten si toho ani nevšimne. Místo toho mi ještě vynadal, že jsem včera nevynesl odpadky. → Absence uznání výkonu.
– Pochvala od šéfa? Co to je? → Absence pochvaly.
– Jak poznám, že je šéf se mnou spokojený? No, když nic neříká, tak je asi spokojený… → Nekomunikace k týmu.
– Za majitelem s požadavky chodit nesmím. → Jednostranná komunikace.
– Prakticky nemáme vyhrazený čas na oběd, natož, abychom mohli ochutnat nějakou novinku z naší kuchyně. → Špatné pracovní podmínky, neinformovanost.
– Majitel po nás chce pořád vyšší kvalitu a nasazení, ale adekvátní uznání, natož spravedlivé finanční ohodnocení žádné. → Pocit nespravedlivého ohodnocení.
– Nevím, podle čeho se u nás rozdělují prémie, to dělá nadřízený, pokaždé je to nějak jinak, vlastně tomu ani nerozumím. → Nesrozumitelný nebo žádný systém odměňování.
– Majitele více zajímají čísla než lidi. → Pocit neuznání.
– Majitel nás při příchodu ani nepozdraví, nezeptá se, jak se máme. To nám občas řekne pouze náš nadřízený, spíše je to však na nás, na kolektivu. → Nedostatečný leadership.
– Ani jednou v roce se nestane, že by pro nás šéf uspořádal teambuilding, třeba výlet do pivovaru nebo na bowling, alespoň jednou v roce si všichni neformálně popovídat. → Nezájem managementu budovat loajalitu.
– Atd. atd.
Celé se to dá shrnout do rady na závěr, komunikujte, chvalte a motivujte Vaše lidi, je to to nejdůležitější v oblasti people managementu. Dá se to dělat několikrát za den a je to zadarmo!
GASTRO KAIZEN díl 16. Proč nadřízení „neslyší a nevidí“ své zaměstnance?, je ve svém závěru. Přejeme Vám hodně úspěchů při řízení Vašich týmů a samé spokojené a motivované zaměstnance. Kdyby cokoliv, neváhejte nás kdykoliv kontaktovat. Náš cíl je Váš vyšší profit!
Za tým 100PROgastro s.r.o.
František Korál
PS: Líbí se Vám naše „Tipy a zajímavosti“ pro Vaše lepší podnikání v gastronomii? V případě, že ano, stačí v patičce našeho webu „Odebírat tipy a zajímavosti“ zadat svůj e-mail a budou Vám pohodlně chodit přímo do Vaší e-mailové schránky.
Stejně tak můžete GastroKaizen odebírat přes náš facebookový profil https://www.facebook.com/100progastro/?ref=bookmarks, stačí dát stránce „To se mi líbí“.