Užitečný občasník 100PROgastro pro majitele a manažery gastro podniků.
“Témata budou různá, jmenovatel jediný – Vaše cesta k vyšší prosperitě.”
Jak efektivně zapracovat nového zaměstnance
Asi to každý známe, v dnešní době se nám podařil malý zázrak a máme vybraného nového zaměstnance? Například oblíbenou pozici číšníka. A dokonce i nastoupí. Pravděpodobně obě strany mají velké očekávání, ale co se nestane? On není tak nějak spokojený, jeho výkon je stále nízký, dělá pořád opakovaně začátečnické chyby, ba i ty základní. Tuhle jste ho dokonce viděli, jak převzal nějaký zlozvyk od kolegů. A vy? Asi si říkáte, že to byla ve výběrovém řízení rána vedle. Po nějaké době přemýšlíte nad tím, že dobří lidé na trhu práce stejně nejsou. A on? Právě vám přinesl výpověď a to je u vás ani ne půl roku. Jenže, kde se stala chyba?
No, co se ho třeba zkusit zeptat na důvody, pro které se mu u vás nelíbí? Co očekával, co vám přinesl? Tedy, znal vůbec vaše očekávání? A jak jste mu pomohli se co nejsnadněji zapracovat, či jak se během té doby cítil? Jestli máte pochybnost, pojďme se na to podívat okem odborníka.
Adaptace bývá pro obě strany velmi náročná. Na váš čas i na psychiku adaptovaného nováčka.
To, že to někdy nefunguje, znamená jediné, někdo udělal chybu. Abychom měli celý proces zaučení pod kontrolu, je třeba mít plán. My tomu říkáme adaptační plán. Protože to, jak se to dělá u většiny průměrných provozů, to plán vskutku není. Hodit nováčka na starost nejstaršímu zaměstnanci a ten, ať se postarám, naučí ho. Tedy, když má zrovna čas, náladu a stíhá při tom své povinnosti, které mu zůstávají, to vše bez nějaké odměny či motivace.
Nebudeme už poučovat a zpět k tomu plánu.
- Když už je to plán, tak platí, co je psáno, to je dáno. Tedy, jedná se především o předání formalizovaného popisu jeho pozice, kde se dozví, co je jeho rolí, jaké má cíle, jak prodejní, tak v péči o zákazníka, povinnosti ohledně zacházení s majetkem, penězi, kdy směna začíná a kdy končí, kdy se do zaměstnání přichází a kdy odchází (jasně, že to není ten samý čas, jak začátek směny J), jaké činnosti obnáší příprava směny a jaké po směně. Sem patří i povinnosti týkající se vyžadovaného oblečení, osobní úpravy, docházky, …. Dále je to řešení prémiového finančního programu (jak se vypočítává výše odměny) a nefinančního, pakliže jej máte nastaven (režim stravování a dalších nefinančních bonusů), disciplinární řízení apod.
- Plánovat se musí i jeho představení všem zaměstnanců, aby takzvaně zapadnul. Jeho formální (třeba i neformálním způsobem J) představení, včetně pracovní historie, oblíbenou přezdívku a dalších zajímavostí a koníčků. Musí rozumět, jaký je koncept vašeho podniku, jeho strategie, cílová skupina hostů. Co jsou právě ty magnety pro hosty, které má váš podnik jedinečné a které se nesmějí nikdy pokazit, co dělá váš podnik úžasný a hosty vyhledávaný v celém městě, v kraji. Nyní ruku na srdce, znají toto i vaši stávající zaměstnanci? Patří sem i způsob interní komunikace, dodržování „štábní“ hierarchie a znalost „kultury“ podniku. Jaká je vlastně ta vaše kultura? Táhnou všichni za jeden provaz? Rozumí ji? Jaká je pracovní atmosféra? Přátelská? Cítí zaměstnanci vaši podporu, jako spravedlivého majitele a jejich chlebodárce i ochranitele?
- Kdo nováčkovi pomůže? Ano, je to „buddy“, tedy neformální průvodce nováčka, který mu vše znovu vysvětlí, má na něho čas a je i za tuto „práci“ navíc od vás náležitě odměněn. Do jeho role patří i předání dalších seznamů rutinních činností, které těsně před ukončením zkušební doby musí nováček zvládnout a náležitě předvést, aby u vás mohl pokračovat (např. práce se spotřebiči, jejich údržbou, předání dalších návodů, postupy kolem závozů, sanitací apod.). Prostě jeho jízdní řád, kde je uvedeno, jakým způsobem vám dokáže, že činnosti ovládá (znalost sortimentu, ovládání pokladního systému, zvládnuté baristické práce apod.). Buddy je i jeho velká psychologická podpora, není to šéf, ale budoucí kolega, se kterým bude možná na směně, budou spolu sdílet každodenní rutinu i vypjaté situace či pocity úspěchu z dobře vykonané práce a ohodnocení hostů.
- První dojem je rozhodující, znáte to. Máte plán, všichni vědí, co kdo má dělat, nováček přesně ví, co musí zvládnout a kdo mu pomůže. Ale co ještě? Jelikož loajální a pracovití zaměstnanci jsou pro dobře fungující podnik to nejdůležitější, je třeba tuto loajalitu budovat od prvního dne jejich působení u vás. Odměnou bude jediné, jejich vysoký a dlouhotrvající pracovní výkon, oddanost a přijmutí vašeho podniku jako něco, na čem jim záleží – co si o jejich práci myslíte jak vy, tak hosté. Bude jim záležet na „zážitku“ hostů a to, aby byl vždy pozitivní a znovu vyhledávaný. Dejte hned od začátku působení nováčka najevo, co pro vás vaši zaměstnanci znamenají. Sem patří nastavení neformálních i formálních pracovních hodnotících pohovorů mezi čtyřma očima či kolektivu, způsob jejich osobního rozvoje i postupu. Co musí zaměstnanci projít za tréninkové programy, jaké školení a kdy je u vás čekají, po jaké době může být pracovník povýšen a jaký výkon u něco očekáváte.
- Odměnit nováčka ihned po nástupu a čím? No ano, přece novým pracovním oblečením, které mu jeho velikostí a střihem opravdu sedí. Přidělte mu limit na stravu či kávu zdarma. Máte barter s dodavateli? Jestli ano, využijte toho, dejte mu jak dárek získanou lahev dobrého vína, poukaz na masáž či na večeři u vás v podniku pro jeho rodinu. Pakliže jste dočetli až sem, za prvé gratulace a za druhé poslední otázka. Co tomu říkáte, jak se asi takový nováček po této dávce výše popsaných činností bude cítit? Jasně, že dobře, ba přímo „zavázaně“. Na takovou péči totiž pravděpodobně nebude zvyklý a jeho vděk přemění na snahu dát do zapracování všechno, ukázat, že na to má, že vaši důvěru nezklame a že zde chce pracovat, protože takovýto podnik s jeho majitelem za to rozhodně stojí.
Abychom to dále nenatahovali, fantazii se meze nekladou, je už na vás, co ještě do správné adaptace doplníte. Poslední rada na závěr, celý adaptační plán se dá popsat i formou check-listu, ano již známého „kontrolního seznamu“ (doporučujeme), kde bude jasně uvedeno kdo, co, jak splněno, kdy a kdo za to ručí.
GASTRO KAIZEN DÍL 12. Jak efektivně zapracovat nového zaměstnance je u konce, přejeme hodně úspěchů a těšíme se příště!
František Korál a tým 100PROgastro!