Užitečný občasník 100PROgastro pro majitele a manažery gastro podniků.
“Témata budou různá, jmenovatel jediný – Vaše cesta k vyšší prosperitě.”
Jak kvalitou zvítězit nad konkurencí?
V minulých dílech našeho seriálu jsme se věnovali nástrojům, které pomáhají udržet standardy kvality – check-listy. Článek vzbudil velký ohlas, proto přidáváme ještě několik informací. Ač se to možná na první pohled v naší zemi nezdá, úspěšní majitelé gastro podniků je již nějaký čas používají. Každá dobře fungující restaurace je právě tak úspěšná, jak kvalitní procesy má nastavené. Vše se projeví na finálním produktu, v našem případě na vždy skvělém jídle a pití, čistém a funkčním interiéru a perfektním chování personálu.
Není naším cílem zde vyjmenovat právě ty podniky, které si díky check-listům usnadnily cestu za skvělým byznysem, ale proč právě ty chytré nenapodobit, co může být větším důkazem fungování tohoto systému.
Jeden z prvních kroků, jak se rychle odlišit z šedivého průměru je právě kvalitou. A to ne jednorázově, ale přijmout snahu o co nejvyšší úroveň všech služeb jako každodenní výzvu, jako téma ranních porad manažerů se svými týmy, na place či v kuchyni, jako součást firemní kultury podniku. Vždyť co jiného je pro podnikání důležitější, něž snaha vyniknout nad ostatními, základ marketingu.
Jak vypadala vaše restaurace dnes ráno, konkrétně jak byste ohodnotili její jednotlivé úseky, jejich činnosti, funkčnost a úroveň kvality, na škále od 0 do 100, kdy 100 je bezchybný stav nevyžadující váš zásah?
Jaký vliv má 100% stav na kvalitu vašeho připravovaného jídla, zážitky vašich hostů, kontrolu nákladů, šíření dobrého jména restaurace vašimi hosty a především jejich věrnost, která se měří ziskovostí vašeho podnikání?
Určitě byste souhlasili s tím, že pokud by vaše restaurace dosáhla dokonalosti při provádění dokonce i těch nejzákladnějších úkolů a činností, výrazně by to zlepšilo zážitky hostů a pravděpodobně výrazně změnilo vaše současné finanční výsledky.
Zvyšování vašich standardů kvality není teorií, je to něco, co lze měřit hmatatelnými výsledky promítající se do ziskovosti i nákladů. Zamyslete se nyní při ukázce několika bodů mapující úroveň procesů vaší restaurace a ohodnoťte váš aktuální stav, klidně opět na škále 0-100:
- Jednotné vhodné oblečení a upravenost personálu
- Personál obsluhy vždy pozdraví hosty jako první a s úsměvem a očním kontaktem
- Obsluha vždy použije aktivní doporučení hostům a příprodejové techniky
- Doba čekání na obsluhu a servírování nepřesáhne maximálně nastavený čas
- Stoly jsou vždy uklizeny ihned po odchodu hostů
- Při přípravě libovolného pokrmu se vždy vaří dle kalkulačního listu
- Horké jídlo je vždy horké, studené vždy studené
- Kontrolní činnosti za pomoci check-listů probíhají v nastavených intervalech
- Všechna světla svítí, okna jsou čistá
- Hudba hraje a je vhodně zvolená, klimatizace správně nastavená
- Podlaha nepoškozená a čistá
- Vždy čisté a funkční toalety
- Rezervační kniha hostů je aktuálně doplněná
- Špinavé nádobí je včas debarasováno a nikde se nehromadí
- Venkovní nabídka specialit je aktuální a nepoškozená
- ……..atd.
Jakého jste dosáhli průměrného čísla?
Není jednodušší cesty, než nastavit si své vlastní standardy kvality. Seznamte s nimi své lidi, vysvětlete jim důvody proč je mít a proč dodržovat a jaké benefity jim to přinese (vyšší spokojenost hostů = vyšší spropitné, podniku se daří, investice do rozvoje …). Ti chytřejší vám sami pomohou navrhnout činnosti, které pomůžou kvalitu nejrychleji a viditelně zvýšit. Zahrňte do těchto kroků i náležitou odměnu, dodržování standardů kvality by mělo být i součástí finančního motivačního programu dotyčných zaměstnanců.
Možná se nyní ptáte, proč to všechno? Proč takovéto jasně dané, písemně sepsané standardy již nemají všechny gastro podniky? Na to jsou hned dvě odpovědi. Ti úspěšní je již dávno mají a své konkurenční výhody jen neradi zadarmo šíří. Ti ostatní ještě nenašli čas ani odvahu se tomuto ve svém podniku řádně věnovat. Mnoho majitelů si dokonce myslí, že není možné vysokou kvalitu dlouhodobě udržet nebo nevěří, že to stojí za takové úsilí. Až do té doby, než je potichu převálcuje nejbližší konkurent.
I my víme, že to není lehké a proto vám nabízíme pomoc.
Při našich rozvojových intervencích vám pomůžeme standardy kvality pro jednotlivé úseky nastavit, písemně zpracovat a personál na ně proškolit. Stejně tak jako vyhotovit potřebné sady kontrolních seznamů = check-listů, která vám dosažené zvýšení kvality umožní jednoduše kontrolovat, udržet a dlouhodobě vylepšovat. Stačí se nám jen ozvat.
GASTRO KAIZEN DÍL 11. Jak kvalitou zvítězit nad konkurencí? je ve svém závěru. Děkujeme za vaši pozornost a přejeme, ať vám naše užitečné rady dále pomáhají na cestě za ziskovějším a snadnějším gastro podnikáním.
Za tým 100PROgastro s.r.o.
František Korál